Esti de acord cu noi cand spunem ca brandul este mai mult decat un logo, un slogan sau numele dat acestuia. Un brand este perceptia pe care publicul tau tinta si-o face despre tine, iar aceasta perceptie trebuie sa evolueze odata cu cresterea afacerii tale.
In general cele mai des intalnite motive pentru care apare nevoia de rebranding este achizitia companiei de catre o alta, schimbarea conducerii, o criza de PR sau numeroase altele.
Chiar si companiile care activeaza de foarte mult timp pe piata nu sunt imune la acest proces de evolutie si schimbare si sunt constiente ca atunci cand vine momentul trebuie sa investeasca in procesul de rebranding, trebuie sa gaseasca modalitatea potrivita de a face rebranding,
Indiferent de motivul pentru care realizezi ca afacerea ta are nevoie de rebranding, trebuie sa fii sigur ca este unul care sa fie relevant si care daca ramane ignorat, va afecta compania.
Nu te teme de acest proces, este o parte normala a evolutiei afacerii tale. Pentru a compara, gadeste-te la felul in care erai in liceu, cum gandeai, cum te imbracai si cum te comportai. Fiecare individ evolueaza, pastrand totusi esenta a ceea ce este, pe tot parcursul vietii, in acest fel trebuie sa te gandesti si la brandul tau si la rolul si utilitatea modificarii acestuia.
Când vine vorba de schimbarea identitatii unei companii, unui produs etc, persoana responsabila trebuie să fie constienta de argumentele pro si de argumentele contra.
Aspecte pro rebranding
• corectarea oricaror aspecte nealiniate intre brandul tau, publicul tinta si produsul sau serviciul tau
• generarea unei cantitati mai mici sau mai mari de atentie in jurul acestei schimbari
• va exista un grup nou de clienti ce va fi atras de produsele si serviciile tale pentru ca identitatea ta cea noua va rezona si cu acestia
Aspecte contra rebranding
• schimabrea poate genera confuzie pentru o parte din publicul tau
• daca strategia de rebranding nu este creata si implementata in mod corespunzator, risti sa pierzi o parte din clienti
Care este adevaratul proces de rebranding prin care vom trece pentru a ajunge la ceea ce vrei sa obtii?
1. Investim timp intr-un research relevant al pietei
Inainte de a incepe eforturile propriu zise de rebranding, incepem cu o cercetare atenta si meticuloasa a pietei. Identificam cu foarte mare atentie ce indrageste publicul la actualul tau brand, cu ce anume se identifica si de ce are incredere in tine.
Trebuie sa cunoastem toate aspectele care ii fac sa fie reticenti in a-ti acorda incredere si cum putem schimba aceasta perceptie odata cu procesul de rebranding.
Daca una din cerinte este sa ajungem la un nou segment de public, cercetarea realizate se orienteaza in jurul acestei cerinte. Identificam nevoia pietei, intelegem ce isi doresc oamenii de la brandul care o sa le rezolve respectiva problema, pentru ca in final brandul tau sa fie cel in care sa se simta linistiti sa isi puna increderea pe termen lung.
2. Setam impreuna obiective clare
In urma cercetarii vom avea o imagine clara asupra lucrurilor care nu functioneaza, intr-u cat sa stim care este directia cea mai indicata pe care trebuie sa o urmam pentru a avea parte de rezultate.
De cele mai multe ori partea de cercetare identifica noi directii in care se poate orienta brandul tau, fata de directia dorita initial.
In aceasta etapa definim sau redefinim misiunea, viziunea si valorile afacerii tale, pentru a fi autentici in momentul in care se articuleaza noul brand.
Clasificam obiectivele de rebranding in 2 mari categorii: brandingul intern si cel extern. Pentru ca primul si cel mai important public de care ai parte este cel intern.
Un exemplu ar fi compania Burberry, care inainte de rebranding era asociata cu tinutele gastilor de strada si cu oamenii foarte in varsta.
CEO-ul firmei din perioada rebrandingului si-a dat seama ca problema este cu adevarat mare, in momentul in care a constatat ca niciun angajat nu purta la lucru haine marca Burberry.
3. Rebranding touchpoints
Aici discutam despre tot ce inseamna ecosistemul digitala la afacerii tale. Site-ul, elementele grafice, social media, metode de comunicare online, toate elementele care impreuna alcatuiesc imaginea completa de brand pe acre clientii tai o vor aprecia.
Toate locurile in care vei transmite publicului tau informatii, sunt foarte importante pentru imaginea ta, deoarece se formeaza perceptia de brand.
4. Planificam procesul de implementare
O idee stralucita fara o metoda eficienta de implementare nu valoreaza nimic. Fiecare aspect trebuie gandit si planificat incat sa produca efectul maxim atunci cand este lansat pe piata, si sa reziste pe termen lung.
Este important sa intelegi ca nu te vei simti niciodata 100% gata de lansarea propriu zisa a noului brand, dar este un sentiment normal ce vine din dorinta ca totul sa fie perfect.
Noi iti suntem alaturi in acest proces pentru a te ajuta sa stabilesti o limita cu care sa fii sigur ca totul este in regula si brandul tau este good to go.
Partea de project management este absolut esentiala pentru eforturile de rebranding, pentru a ne incadra in timpul si bugetul alocat.
5. Lansam brandul public
Procesul de rebranding este unul plin de provocari dar care merita fiecare minut investit pentru completarea sa.
Cand vine momentul lansarii ne asiguram ca tot procesul este transparent pentru audienta ta, ca inteleg de ce-ul acestei schimbari.
Prin aceasta abordare reducem riscul ca prima impresie sa fie una negativa si sa risti sa pierzi clienti importanti din cauza ca nu inteleg de ce ai ales sa faci aceasta schimbare.
6. Construim incredere pentru noul brand
Odata lansat brandul, este important sa livrezi ceea ce ai promis audientei, pentru a-i obisnui cu noua identitate si pentru a construi incredere in brandul tau.
Nu lasa nicio urma a vechiului tau nume, logo sau site prin preajma, pentru ca acest lucru nu va face decat sa se nasca si mai multa confuzie.
Fie ca afacerea ta are nevoie de un refresh in ceea ce priveste identitatea sau de o schimbare radicala in toate departamentele, care sa reflecte evolutia, valorile si puterea acumulata in piata, trebuie sa ai alaturi de tine o echipa care intelege usor mentalitatea publicului si a concurentilor, pentru a te ajuta sa relansezi brandul in stil mare.